Afgelopen weekend heb ik een vluchtig bezoekje gebracht aan voormalig Fliegerhorst Twente. In de Tweede Wereldoorlog een belangrijke voorpost van de Duitse Luftwaffe.
Vanaf 1931 was er al een Luchtvaartterrein aanwezig ten Zuiden van Oldenzaal welke vooral gebruikt werd voor burgerluchtvaart. Toen de dreiging uit Duitsland te groot werd op 1 Mei 1940 vernietigde de genie het terrein om gebruik door de Duitsers te voorkomen. In tegenstelling tot andere vliegvelden lieten de Duitsers Twente in eerste instantie met rust. Echter werd in de nazomer van 1940 alsnog begonnen met de wederopbouw en in de loop der tijd werd het terrein omgevormd tot een 1600 hectare grote Fliegerhorst.
Omdat de dag nog kort was hebben we nog niet veel kunnen bezoeken maar het welkom was alvast grootst op Vliegveld Twente met een geparkeerde 747 van Lufthansa. Door de Corona tijd is deze hier tijdelijk geparkeerd.
Als eerste bezochten we de Knollerveldweg waar rondom door de Luftwaffe allerlei hangaars en werkplaatsen werden gebouwd, (Werft). Er zijn rondom de weg nog genoeg restanten te vinden van bunkers, werkplaatsen en funderingen van diverse hangaars. Begin 2019 is er nog een grote opruimactie geweest vanuit de Gemeente Dinkelland waarmee voor 250.000 Euro het gebied van munitie werd ontruimd.
Bunker Knollerveldweg Restant munitieopslag Knollerveldweg Restant Hangaar Knollerveldweg Restant Hangaar Knollerveldweg
Hierna vertrokken we richten Lonneker waar nog enkele brandstofopslagplaatsen voor C-Stoff en T-Stoff waren. Brandstof welke gebruikt werd door de Messerschmitt ME163. Door de twee stoffen te combineren kwam het tot een reactie welke het vliegtuig voortstuwd.
Omdat de reactie alleen te stoppen was met voldoende water was er voor de zekerheid naast de gebouwen een waterbassin aanwezig om direct te kunnen blussen.
De bodemplaten waar de tanks op geplaatst werden zaten ingenieus in elkaar. Door afvoerkanalen en buizen kon enige lekkage direct naar het waterbassin geleid worden. Ook werden de tanks grondig gereinigd als ze leeg waren, het afvalwater liep dan via de gootjes van de plaat weg.
De ME163 is in tegenstelling tot Venlo uiteindelijk verder niet gestationeerd geweest op Twente en dit depot is dan ook nooit gevuld.
Bodemplaat tbv C-Stoff / T-Stoff tank Bodemplaat tbv C-Stoff / T-Stoff tank Bodemplaat tbv C-Stoff / T-Stoff tank Raam met origineel venster Ondergelopen kelder Waterbassin Bunkers van buitenaf ME-163 wordt bijgetankt
Genoeg om nog verder te ontdekken bij dit zeer uitgebreidde vliegveld van de Luftwaffe. Dus hopelijk snel nog een bezoek.