Opstelplaatsen en hangaars Fliegerhorst Deelen; Zuidzijde

Rondom vliegbasis Deelen is er momenteel een hoop wandelgebied openbaar toegankelijk wat voorheen wel onder de Fliegerhorst viel.

Zo vind je her en der diverse vliegtuig opstelplaatsen, hangaars, brandstofdepots en rolbanen terug.

Het is de vraag of iedereen die hier in de natuur wandelt dit altijd beseft maar als je net even wat beter kijkt dan zie je toch nog een hoop. Zo kwamen we lopend over wat voorheen de rolbaan was opeens een gat tegen met een stenen muurtje erin. We hebben geen idee wat het geweest is.




Bakstenen muurtje met groot gat ervoor. Vlak naast de voormalige rolbaan.

Vlak erbij vinden we deze bakstenen gebouwtjes met de achterzijde naar het pad toe. Als je echter er even omheen loopt zie je dat er scharnieren gezeten hebben voor een deur en er nog een pijpje uit de grond steekt. Het betreft hier twee brandstof vulpunten. Vliegtuigen die van en naar de opstelplaatsen taxieden konden hier brandstof bijtanken.

Ook zijn er een hoop plekken waar je in het landschap nog wel kan herkennen dat er opstelplaatsen en hangaars gestaan hebben maar die na de oorlog beplant zijn met bomen en struiken. Door de vervuilde grond groeien deze echter nauwelijks en herken je de open plekken nog altijd.

Op een voormalige hangaar locatie waren er sporen te vinden van WWII schatgravers. Grote kuilen met eromheen de gevonden metalen onderdelen die achtergelaten zijn. De grotere vraag is natuurlijk wat ze niet achter gelaten hebben.

We volgen de rolbaan verder en komen een stuk verderop op diverse voormalige opstelplaatsen van de Luftwaffe. Hier komen we ook nog wat achtergelaten, opgegraven spullen tegen. Ook hier is wederom de vraag natuurlijk weer wat er helaas wel weggehaald is.

Gelukkig zijn er in de omgeving ook nog wat beter herkenbare bouwwerken terug te vinden. Diverse rolbanen zijn nog altijd intact en ook diverse hangaars zijn gewoon nog in gebruik, alleen wel voor andere doeleinden.

De Duitsers bouwden hun hangaars in de vorm van boerderijen de zogenoemde “Heimat Schutz Architektur”. Het opmerkelijke is dat na de oorlog deze hangaars daadwerkelijk als boerderij gebruikt worden. Hieronder midden op een weiland een voormalige koude hangaar die jaren als agrarische schuur gebruikt is maar zeer recent door de gemeente Arnhem verkocht is aan stichting verborgen landschap die er een informatie centrum wil openen.

De bakstenen voorzijde met deur was in WWII een grote schuifdeur die over de gehele breedte van het gebouw open kon. Helaas is deze vervangen door de huidige deur, muur en ramen. Maar het zou mij niks verbazen als de stichting de originele style deuren weer terug gaat plaatsen. Aan de zijkanten en achterzijde kun je nog vaag de geschilderde ramen zien die de hangaar op een reguliere boerderij moesten laten lijken.

Helaas heb ik zelf de binnenkant niet kunnen bekijken dus deze foto’s heb ik even moeten lenen.

Wederom een stuk lopen maar dan kunnen we nog even kijken bij een voorheen verwarmde hangaar. Ook deze is gebouwd in de zogenaamde “Heimat Schutz Architektur” en na WWII in gebruik genomen als boerderij, genaamd de Adelaerthoeve. Links van de hangaar zie je het ketelhuis die de hangaar verwarmde zodat vliegtuigen altijd direct start klaar waren. Het ketelhuis is verbouwd tot woonhuis en de hangaar tot B&B en schuur.

Voor de hangaar nog altijd de originele bestrating van de opstelplaats en ook de rolbaan richting het vliegveld is nog altijd van de originele stenen zoals aangelegd in 1941.

En dat alles in een ochtendje wandelen op slechts een klein deel van voormalige Fliegerhorst Deelen. Binnenkort meer ….